Om projektet
ESG Mat er et self-assessment dialogredskab, der er udviklet som del af Industriens Fonds projektet, ”ESG – fra rapportering til forretning” af Professor Annabeth Aagaard og Post.doc Maria Dahl Andersen fra Aarhus Universitet, Center for Små og Mellemstore Virksomheder.
ESG Mat er et self-assessment dialogredskab, der er udviklet som del af Industriens Fonds projektet, ”ESG – fra rapportering til forretning” af Professor Annabeth Aagaard og Post.doc Maria Dahl Andersen fra Aarhus Universitet, Center for Små og Mellemstore Virksomheder.
Redskabet bygger på et spørgeskema bestående af spørgsmål, som undersøger niveauet af E (Environment), S (Social) og G (Governance) aktiviteter i virksomheden ud fra seks forskellige dimensioner: Strategi, Kultur, Organisation, Processer, Værdikæde, Kontrol og dokumentation.
Hvordan udfyldes ESG Mat?
Virksomheden får adgang til ESG Mat via et link til dialogredskabet og besvarer spørgsmålene i spørgeskemaet ud fra virksomheden selv og hvordan denne arbejder i dag med bæredygtighed og ESG.
Spørgsmålene er udformet i form af spørgsmål såsom ”I hvilken grad xx” og besvares ud fra virksomhedens konkrete aktiviteter i forhold til fem niveauer (Ingen grad, I minimal grad, I nogen grad, I høj grad eller I særlig høj grad).
Efter udfyldelse af spørgeskemaet autogenereres et unikt spiderdiagram for virksomhedens ’modenhed’ på E, S og G samt en mini-rapport på, hvordan virksomheden kan arbejde strategisk med ESG og bæredygtighed.
Hvordan kan ESG Mat anvendes til dialog og udvikling af ESG og bæredygtighed i virksomheden?
ESG Mat kan anvendes på flere måder som dialogredskab i arbejdet med ESG og bæredygtighed:
- ESG Mat kan udfyldes samlet for en gruppe, hvor f.eks. en ledergruppe, medarbejdergruppe eller bestyrelse samlet udfylder ESG Mat. Formålet hermed er, at man i gruppen får afstemt, hvordan man vurderer og oplever arbejdet med ESG og bæredygtighed på de seks dimensioner.
- ESG Mat kan også udfyldes individuelt, hvor linket til spørgeskemaet sendes internt til forskellige medarbejdere eller ledere fra afdeling x, y, z, som derefter individuelt udfylder spørgeskemaet, og efterfølgende mødes og diskuterer forskelle og ligheder mellem de forskellige oplevelser og vurderinger af ESG/bæredygtig modenheden i virksomheden.
- En anden mulighed er at sende link’et til ESG Mat til kritisk vigtige kunder eller samarbejdspartnere (f.eks. banker, investorer, rådgivere), som har en interesse i virksomhedens arbejde med ESG og bæredygtighed. På baggrund af deres besvarelser kan virksomheden så vurdere om deres eksterne partnere har samme oplevelse som virksomhedens og/eller om virksomheden har kommunikeret tydeligt nok om de bæredygtige aktiviteter, man har igangsat.
Ved spørgsmål til ESG Mat kontakt da venligst Maria Dahl Andersen fra Aarhus Universitet på [email protected].
Rigtig god fornøjelse med ESG Mat.